Cateva idei de luat acasa din panelul evenimentului “Coaching in organizatii”, Arhitectii Viitorului, 28 noiembrie 2017

Cateva idei de luat acasa din panelul evenimentului “Coaching in organizatii”, Arhitectii Viitorului, 28 noiembrie 2017

Am inceput ultima sesiune din cadrul proiectului Arhitectii viitorului cu o dezbatere in care impreuna cu Stefania Antone, invitatii nostri: Alis Anagnostakis, Madalina Radulescu, Lucia Tudor si Iuliana Iliuta, profesionisti in coaching si profesionisti in business ne-au impartasit cateva idei valoroase:

E posibil coachingul in organizatii? De ce da sau de ce nu?

Raspunsul aici a fost “da” (din fericire), cu cateva pre-conditii:

Da, este posibil in acele organizatii in care oamenilor le pasa, de la cele mai mici lucruri, cum ar fi ca nu mai este hartie si atunci dau un mesaj sau anunta pe cineva, pana la sa le pese de oameni, de dezvoltarea lor.

Da, e posibil intr-un mediu in care exista siguranta psihologica, astfel incat coachingul sa poata inflori, altfel ramane doar un “fenomen local”, practicat de cativa manageri care reusesc sa creeze o subcultura.

Da, este posibil, cu cateva pre-conditii cheie: munca, rabdare si perseverenta

Care sunt beneficiile coachingului in organizatii?

Marele castig al coachingului este ca poate crea un anumit tip de cultura orgnizationala: o “zona de coeziune” intre niveluri si functiuni, pentru ca prin coaching creezi o comunicarea deschise, cresterea capacitatii liderilor de a gestiona situatii cu oamenii, cresterea nivelului de empowerment.

Cum ii convingi pe oameni sa ofere sau sa primeasca coaching?

Aici partea interesanta a fost tocmai repozitionarea intrebarii: nu poti “face” pe nimeni sa fie coach sau sa beneficieze de coaching. In momentul in care apare cuvantul “trebuie” (trebuie ca toti people managerii sa faca coaching cu oamenii lor, trebuie ca discutiile de 1 la 1 sa fie discutii de coaching), coachingul autentic moare.

Ce putem face este sa vedem cine sunt oamenii deschisi si carora le pasa de ceilalti, sau cum putem crea experiente prin care oamenii sa se familiarizeze cu metoda si sa o aleaga in mod constient, autonom.

Cine sunt coachii in organizatii?

Am aflat de la invitatii nostri ca pot fi managerii/liderii carora le pasa de ceilalti, nu doar de rezultate si isi asuma acest rol.

Am mai aflat ca oricine poate fi coach, daca uitandu-se la ecuatia performantei asa cum o defineste Tim Gallwey (“Performanta = Potential minus Interferente”), coach-ul isi propune sa ajute oamenii sa isi manifeste potentialul pe care il au si sa lucreze la “interferente” (fie ca e vorba de interferente interne  – credinte, emotii – sau externe).

Si ca oricine ar fi coach-ul, el sau ea are nevoie de “cei 4P: Plan, Practice, Patience, Perseverance

Cum introducem coachingul, care sunt procesele si practicile care au avut succes?

Aici am vorbit mult despre momentul zero, momentul de rascruce care are impact asupra oamenilor, care creeaza un “aha” legat de coaching si dorinta de a il practica. Iar momentele zero care au functionat au fost experiente concrete: lideri din diverse zone ale organizatiei care au fost la un curs de coaching care i-a impresionat si au venit animati de dorinta de a da mai departe, o intalnire cu un coach care a schimbat perspectiva.

Iar practicile care au transformat coachingul intr-o practica organizationala au utilizat puterea grupurilor, puterea dinamicii sociale: “coaching circles”, intalniri la care oricine din organizatie poate veni, sa beneficieze de o sesiune de peer coaching, sub supervizarea unui coach profesionist, intalniri interne organizate de “ambasadori voluntari”, oameni care au fost la cursuri sau sunt in curs de certificare si doresc sa promoveze metodologia. In fiecare implementare de succes povestita, apetenta pentru coaching si ambasadorii nu au fost impusi sau impinsi de oamenii de HR, ei au venit din organizatie (oameni cu background divers, dar animati de aceasta pasiune comuna), iar HR-ul a actionat precum un Hub, facilitand cadrul de intalnire.

Prietenul nostru Razvan a captat cu maiestrie grafica momentul dezbaterii:

Iar pentru ca noi credem ca a invata inseamna nu doar a gasi raspunsuri, ci a (iti) genera intrebarile, dilemele potrivite care te ajuta sa cresti. Iata cateva de la voi (noi doar le-am aranjat in niste culori jucause 🙂

Posted in Uncategorized
Andrei AlbuAuthor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *