Secretele invatarii digitale... sau cum sa te bucuri de singuratate invatand sa inveti

Care e secretul invatarii digitale? Sa va povestesc un dialog scurt cu o prietena cu care am si o relatie profesionala: eram intr-un call cu ea (genul old fashioned, pe telefon adica!), vorbeam despre livrabilele unui proiect in desfasurare si am simtit ca are o voce altfel decat de obicei, asa ca am intrebat-o: “tu cum esti?”, iar ea mi-a spus: “M-am trezit cu o stare mai proasta, mai low energy in dimineata asta”. Apoi am vorbit despre cum lucrul de acasa nu e ca la birou, in sensul ca nu avem colegi in jurul nostru care sa ne ridice starea de spirit.

Pe scurt, despre asta este si viata, si munca, si invatarea digitala: despre nivelul de low vs high energy cu care ne “trezim” intr-o dimineata, intr-un proiect sau intr-un training si despre faptul ca energia, starea de spirit, invatarea sunt “la noi”, mai mult decat in realitatea offline pe care o traiam inainte de pandemie. Asa ca in continuare v-am pregatit cateva sugestii practice de self-management in invatare digitala, testate cu aproximativ o mie de oameni in ultimele sase luni.

Daca vrei sa nu iti pierzi timpul pe Zoom, vino pregatit cu o motivatie

In viata offline, vi s-a intamplat probabil sa petreceti ore din viata voastra in sedinte sau in traininguri in care simteati ca nu aveti ce cauta. Dar macar erati alaturi de colegi, va bucurati (chiar daca nu la un nivel constient) de contact uman, de o gluma intamplatoare, de o informatie noua, de toate acele momente de “serendipity”.

In interactiunile profesionale din viata online, sedinte cu echipa sau sesiuni de training, un recent studiu Harvard a aratat ca cea mai mare diferenta fata de interactiunile fata in fata este absenta acestor momente pozitive neplanificate, spontane.

Deci risti sa te plictisesti si sa te simti extrem de deconectat, stresat, asaltat de presiunea din mintea ta, pentru ca esti singur, tu cu tine.

Cea mai buna solutie ca asta sa nu se intample este sa vii pregatit cu o motivatie, chiar cu o problema (cu cat mai presanta cu atat mai bine!): Eu ce caut aici? Ce as vrea sa invat? Care este provocarea sau problema pe care incerc sa o rezolv si pentru care caut o solutie in acest curs? Ce ar trebui sa intreb ca sa imi rezolv problema/ dilema? Ce ar trebui sa aflu?

Fa tranzitia de la “eveniment” la “proces”

O alta caracteristica speciala a sesiunilor virtuale este durata lor mai scurta. E si un avantaj pentru ca ne este greu sa stam lipiti de ecran ore intregi, dar dezavantajul este ca, oricat de interesant ar fi continutul si de expert trainerul, nu veti explora la fel de mult ca in doua zile de curs in sala. Invatarea se produce... invatand, adica, pe masura ce ne familiarizam cu un subiect, e normal sa constientizam ce nu stim, sa avem dileme noi; deci e posibil ca la finalul unei sesiuni de 2 ore sa ai nu doar raspunsuri si informatii valoroase, ci si... dileme noi, sa simti ca nu s-a inchis bucla invatarii. Solutia este sa continui evenimentul de invatare care s-a incheiat cu propria ta experienta, sa intelegi ca tu esti inca in proces de invatare si sa accesezi ce unelte ai la indemana: poti contacta trainerul, colegii de curs sau colegii de l&d cu intrebari suplimentare? Poti accesa surse de informatie valide din newslettere, din cursuri online recomandate)? Poti face sharing pe subiect pe un forum, adresand intrebari sau impartasind exemple?

Vestea buna aici este ca invatarea digitala, bite-sized, iti permite sa “dospesti” chiar mai bine informatia, asta daca intelegi ca este vorba despre un proces, procesul tau de invatare si experienta ta.

Learn in the flow, learn on the go – din toate sursele

Nu avem timp, nu-i asa? Si totusi avem nevoie constant de informatie, inspiratie, know-how. Cand nu sti ce se intampla in lume, probabil accesezi o aplicatie de stiri. E bine sa faci la fel si cu invatarea. Nu sti ceva si ai nevoie sa stii? Ce-ar fi sa te opresti si sa faci research? Aici secretul este sa fii constient de toate sursele de invatare de care dispui: intranet, baze de date, colegi experti, colegi din l&d, traineri. Sigur, exista si varianta google, o sursa generoasa, dar netestata, asa ca noi iti recomandam surse credibile. De obicei, sunt destul de multe intr-o organizatie, destul de multe comori necercetate.

Activeaza-ti la maximum stilul de invatare. Tu stii care este al tau?

Fiecare invatam in stilul nostru propriu, iar in invatarea digitala, rapida, self-managed si destul deconectata de zgomotul stupului care era biroul, capacitatea de a iti intelege si a iti folosi eficient mecanismele de invatare te propulseaza.

La birou, in “stup”, rata de invatare poate fi mai accelerata, tocmai pentru ca nu se produce constient. Prinzi din zbor o informatie, te conectezi la lift sau la tigara cu un coleg si mai afli de o schimbare importanta, asculti o discutie pe floor si gasesti si tu o solutie care se aplica si la tine.

Acasa esti o albina singuratica, iar polenizarea este, cum spuneam, exclusiv in sarcina ta. Sa iti activezi stilul de invatare inseamna sa intelegi foarte bine cum poti zbura mai rapid si cu spor. O clasificare simpla este cea in trei: stilul on-the-job, cand iti place sa inveti actionand, experimentand, pana iti iese reteta practica; stilul social, cand iti place sa inveti cu si de la ceilalti, punand intrebari, impartasind un exemplu, cerand sfaturi de la un mentor sau explicand tu din stiinta ta altora; si stilul teoretic, cand preferi sa acumulezi si sa aprofundezi informatia din surse diverse, pana cand ai o imagine suficient de relevanta despre subiect.

O data ce ai constientizat stilul tau de zbor, e important sa te autoactivezi atunci cand nu sti ceva sau vrei sa dezvolti o deprindere noua, o atitudine noua, un proiect nou.

Daca esti on-the-job: Ce as putea experimenta/ pune in practica acum ca sa invat sau sa dezvolt asta? Cine mi-ar putea da idei sau oportunitati de proiecte noi? In ce proiecte existente ma pot implica?

Daca esti social: Cu cine as putea sa ma conectez? Cu cine nu am mai vorbit demult din organizatie... si cum as putea sa ma reconectez cu ei? – “ochii care nu se vad se uita” si e pacat sa pierzi contactul cu oameni de la care ai ce invata.

Daca esti teoretic: Care sunt cele mai bune surse de informatii pe care le am?

In loc de socializarea la tigara, devino expert in micro-learning

Daca ai zece minute de pauza, ce-ar fi sa le folosesti ca sa inveti ceva? Micro-learning este acel ceva ce se poate invata in zece minute. Multe se pot face in zece minute zilnic. Ganditi-va la pozele cu muschi in patratele, rezultatul unor sesiuni scurte dar multe de sport. Iar daca vei invata sa combini micro-learning cu stilul tau de invatare, iti vei accelera foarte mult propriul proces.

Si poate peste vreo luna vei constata ca, desi in digital ai pierdut ceva din spontaneitatea invatarii, socializarii si informarii “la tigara” (sau la cafenea, sau la lift – nu discriminam nefumatorii aici), ai castigat momente constiente de invatare si cateva obiceiuri sanatoase pentru dezvoltarea ta.

Ștefania Antone

este Managing Partner, Top 20 traineri in Romania in 2019, trainer si consultant cu 17 ani de experienta in crearea si implementarea unor programe de dezvoltarea oamenilor, in mai mult de 50 de organizatii din Romania, Republica Moldova, Bulgaria, Turcia, Ungaria si tarile nordice.